Saavuin Egonin luo noin kello 10 aamulla. Paikalla oli myös "Annetaan heidän olla rauhassa" -biisin co-composer Rasse, joka punkkasi Egonin sohvalla osallistuessaan ruotsinkielisten helluntaiseurakuntien kesätapahtumaan (vaimikäsenyolikaan?). Siinäpä sitä sitten ihmeteltiin kolmen miehen voimin maailmaa: etelärannalla asuva suomenruotsalainen, länsirannikolla asuva virolainen ja hieman etelämpää länsirannalta tullut tiukasti suomen kielessä pitäytyvä pohojalaasjäärä. Käytetyn kielen vaihdellessa enemmän tai vähemmän onnistuneesti suomen ja ruotsin välillä, totesi Rasse Egonin hyvän kielitaidon johtuvan tämän salaisesta aseesta:
![]() |
| Fin(n)ish Enhancer |
Tovin turinoinnin jälkeen oli aika aloittaa päivän duunit. Työvälineinä olivat Egonin tarjoamat Neumann TLM 103 ja AKG C414 XLS (?). Kuunteluni hoitui Beyerdynamicin DT 770 -kuulokkeiden kautta. Minä tarjosin pottiin oman kitarani: Taylor CE314:n.
Mikit ja kuulokkeet. Kuvan mikrofoni-installaatiolla Egon
kokeili uutta akustisen kitaran äänitystekniikkaa.
Allekirjoittanut on pienen elämänsä aikana alkanut uskoa sen, että osaa ihan oikeasti komentaa kitaraa haluamaansa suuntaan. Laulamisen suhteen onkin sitten useampaan kertaan tullut lunta tupaan. Laulu on kyllä kaunista ja vireistä, mutta... katu-uskottavuus puuttuu. Tätä uupuvaa rock-kähinää lähdettiin hakemaan heti ensimmäistä lorua äänitettäessä. Kohti oikeaa soundia päästiin Egonin opastaessa minua sopivan "twangin" käytössä.
![]() |
| Onnin työpisteellä ainoana kaverina Neumann. |
Päivän mittaan tutuksi tuli Egonin lausahdus: "Otetaan vielä yks otto ja mennään sitten eteenpäin." Todellisuudessa "yksi otto" venyi lähes poikkeuksetta useaksi otoksi. Päivän mittaan rock-kähinää haettiin sen verran rajusti, että iltapäivällä ääni oli jo aika väsynyt ja päätettiin siirtyä lounastauolle.
Aiemalla reissulla (styrkkarin sulake...) tutuksi tullut Pietarsaaren Prisma tarjosi muusikoille oivan valikoiman syötävää maailman turuilta ja toreilta. Tässä vaiheessa täytyy todeta, että jo edellisellä käynnillä kyseisestä kaupasta jäi hyvä maku: ystävällinen myymälänjohtaja sattui silloin paikalle ja auttoi minua sulakkeenmetsästyksessä. Valitettavasti heidän valikoimastaan ei silloin löytynyt sulaketta tarpeisiini. Nyt oltiin kuitenkin eri mielellä reissussa ja notkuvilta hyllyiltä tarttui matkaan pihviä ja kasviksia. Työnjako oli seuraava: Egon hoitaisi pihvit ja minä kasvikset.
![]() |
| Grillimestarin taidonnäyte |
![]() |
| Samaan aikaan toisaalla.... |
![]() |
| Ja lopputuloksena oli maittava ateria. |
Ruoanlaiton yhteydessä puhuttiin päivän sessioiden katu-uskottavuustasosta ja Egon antoi ensin kohteliaisuudesta arvosanaksi 3,5 / 5, mutta pienellä pieksemisellä sain rehelliseksi arvioksi 3/5. Olin tähän melko tyytyväinen, sillä aiemmin rähinä ja rock ovat loistaneet laulussani lähinnä poissaolollaan.
Lounastelun ja pienen ruokalepuutuksen jälkeen palattiin sorvin ääreen. Ääni olikin vähän palautunut, mutta edelleen sen verran rokkailusta itseensä ottanut, että päätettiin (vasta!!) ensimmäisen biisin viimeisten ottojen jälkeen hyökätä akustisen kitaran äänityksiin. Tässä vaiheessa palasin omalle mukavuusvyöhykkeelleni (tai vähintäänkin vähemmän epämukavalle alueelle) ja homma sujui suhteellisen sutjakkaasti hakkailemalla.
![]() |
| Onnin työjuhta |
Akustisten äänitysten jälkeen oltiinkin siinä tilanteessa, että oli aika kuunnella päivän tuotokset ja valita parhaat lauluotokset. Tämän jälkeen nokka kohti kotia ja nukkumaan!
Seuraavana päivänä eli lauantaina 27.6.:
Lauantai-illalta mainittakoon kiinnostavana seikkana se, että lähdin vaimoni kanssa gospelsaurus Exitin keikalle Lapuan hengellisen musiikin festivaaleille. Bändi on jo vuosikaudet toiminut kuin se kuuluisa junan vessa ja orkesterin keikoilla käynti toimii aina sekä hengen että sielun virvoittajana. Luotsi Simojoki jakaa hyvää uutista ja bändin puolesta ei ole kertaakaan tarvinnut jännittää. Luonnollisesti suurin huomioni kiinnittyi taistelutoveri J Jouppiin, jonka soitanta ei jättänyt tälläkään kertaa kylmäksi. Keikan jälkeen kävin kyselemässä ajantasaista aseistusta ja niinhän se oli, että parhaissa sooloissa tärkeää roolia pelasi Mad Professorin Mighty Red Distortion. Kyseisestä pedaalista olen muutenkin lukenut positiivisia arviointeja (esim. täältä), joten on paljon mahdollista, että yksi tulevista vaimon tietämättä taisteluvarustukseen muilutettavista tuotteista on juuri Mighty Red Distortion.
![]() |
| Jossain takaraivojen tuolla puolen on orkesteri. |
On aika painaa pää tyynyyn, sillä tätä kirjoittaessani kello on yli puolenyön ja aamulla jatkamme vokaalisessioita. Nuorempana olin sitä mieltä, että "huominen on vasta sitten kun on yks yö nukuttu", mutta tässä vaiheessa elämää ja yötä huominen taitaa olla jo nyt.




























