maanantai 17. huhtikuuta 2017

Kohti SM-Gospelia

Onpa taas pitkä aika edellisestä postauksesta. Ei anneta sen haitata, vaan sukelletaan ytimeen:

2 KEIKKAA TULOSSA!!!

1) Vuoden alussa lähetin Jonnen ja Egonin kanssa äänitetyt biisit SM-gospel-kisoihin, jotka pidetään taas muutaman vuoden tauon jälkeen. Piinallisen odotuksen jälkeen sain kutsun finaaliin, joka pidetään Tampereen Monitoimitalo 13:ssa 6.5. klo 12-14.  Tämä postaus käsittelee pääasiassa näihin pippaloihin valmistavia treenejä.

2) Hengellisen musiikin festivaali Lapualla. Olin viime kesänä Mika Karola trion kanssa esiintymässä kyseisillä festivaaleilla ja sain sitä kautta jalkaa ovenrakoon. Sittemmin änkesin saranapuolelta sisään :) Keikka on perjantaina 16.6.  Kellonajoista tiedotellaan tuonnempana.


Ja ennen kuin päästään tämän päivän treenien kimppuun, on syytä kerrata aiemmin tapahtunutta:
SM-gospelin kisaorganisaatio lupasi lähettää finaaliin päässeille tiedon viimeistään helmikuun loppuun mennessä. Varsinainen hyväksymismaili tuli vajaa kolme tuntia ennen kuun loppumista, joten fiilikset olivat siinä vaiheessa jo hivenen pettyneet. Virallisen hyväksymismailin aiheuttaman adrenaliiniryöpyn jälkeen iski seuraava paniikki: MISTÄ BÄNDI?! Jonne oli talven Englannissa ja varsinaisesta bändistä vain Egon oli maisemissa. Seurasi pitkä ja harras muusikoiden metsästys. Lopputuleman näette alla olevassa kuvassa:
Bändi tauolla
Luottopeluri Egon olikin sopinut kyseiselle viikonlopulle useamman keikan toisaalla, joten hänen tilalleen piti kiireesti keksiä joku tuuraaja. (Tuuraaja-sanan käyttö on sikäli melko hassu, että kyseessä on meikäläisen soolobändin ihka ensimmäinen keikka... ) Muutaman puhelinsoiton jälkeen gospelmammutti Exitistä tuttu Timo Jouppi lupautui mukaan. Ei huano. Nyt mulla on kahdella tulevalla keikallani käytössä Suomen kenties parhaat gospelbasistit, sillä Timo hoitaa ensimmäisen ja Egon jälkimmäisen. Kitaraan lupautui "Vaasan oma Joe Satriani" Henri Aalto. Kannattaa käydä tutustumassa myös Henrin oman bändin tuotantoon. Jonnekin onneksi palasi ajoissa Suomeen, joten bändi oli tätä myöten kasassa.

Päivä alkoi omituisesti, sillä pääsin kerrankin liikenteeseen ajoissa ja nappasin Henrin kyytiin. Kohtena oli Pietarsaari, jossa treenaisimme Vedä Henkeä -seurakunnan tiloissa. Ilma oli kauniin kuulas ja autolla oli mukava ajella. Henri on hienoa juttuseuraa. Tässä vaiheessa en vielä edes arastellut ääntäni, vaikka minulla on viime aikoina ollut ongelmia äänenkäytön kanssa. Juttu solisi kevyesti ja eteni rinta rinnan matkan kanssa. Perille päästyämme omituisuudet jatkuivat, sillä kaikki tulivat treeneihin ajoissa.
Onnin ja Henrin kamat vahvistettuna Egonin kaapilla.

Kitaristit toivat tyylilleen uskollisena paikalle ison läjän lattialla lojuvia poljettavia vempeleitä sekä vielä suuremman kasan kitaroita. Timo tuli paikalle vain yhden(!) basson kanssa Egonin varustaessa hänet omalla vahvistimellaan. Jonne oli tullut jo aiemmin paikalle ja hänen kioskinsa oli lähes valmis saapuessamme.

Itse sali oli kovin kaikuisa, mutta muuten miljöönä erittäin miellyttävä. Tuli vähän mieleen kristillisen metallimusiikin jättiläisen Extolin musiikkivideo. Myönnettäköön, että Extolin puitteet videolla ovat jokseenkin eeppisemmät.

Ehkä ne on noi lattiassa olevat teipit, jotka tuovat assosiaation...

Summa summarum: Treenit olivat onnistuneet. Biisini soivat kauniimmin kuin koskaan aiemmin, sillä tällä kertaa mukaan saatiin myös stemmat. Näistä ajatuksista on hyvä jatkaa kohti seuraavia treenejä, jotka ovatkin jo viiden yön päästä.

Itse kisaan osallistuminen aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia. Löydän itsestäni sen verran kilpailuviettiä, että kisassa pärjääminen aiheuttaa paineita. Toisaalta järki sanoo, että kisan tärkein funktio minun kannaltani on kisan kautta saatava tunnettuus. Pelkkää finaaliin pääsemistä kannattaa jo käyttää meriittinä keikkamyynnissä. Toivotaan, että järki vie miestä enemmän kuin tunteet. Mukanani lauteilla on ainakin sen verran pätevä ryhmä, että kaikki edellytykset nautinolliseen keikkaan ovat olemassa. Muita finaaliin selvinneitä bändejä ovat: BigBless, WLC, Funky Sunday sekä NNS. Minun lisäkseni Funky Sunday on osittain vaasalainen, joten nyt on länsirannikolla hyvin pullat uunissa! Tulehan paikalle katsomaan ja kannustamaan osallistujia. Youtube-videoiden perusteella kisa tulee olemaan täynnä hyvää musaa!