perjantai 4. joulukuuta 2015

NCB, Teosto, Ifpi...mitä näitä nyt on

Viime postauksessa mainitsin, että Egon ylipuhui mut harkitsemaan vakavasti Spotify-(yms)-julkaisua. Minkähän takia en koskaan aiemmin ollut moista ajatellut? Kai tämä ajatus kasvoi promomateriaalista enemmänkin EP-tyyliseen julkaisuun tässä matkan varrella.

Tämähän ajaakin minut siihen, että olen joutunut syvälle musiikin julkaisemiseen liittyvän byrokratian pyörteisiin.

Mikä ihmeen ISRC-koodi?
Tarvitsenko tallennusluvan digitaaliselle julkaisulle?
Tallennuslupahakemus?
Mitä Gramex-ilmoitukseen tulee?
Teosilmoitus?
Aggregaatti? Siitä kuuluu kova ääni ja se tuottaa sähköä metsän keskellä?
Tuottajan opas?
Ilmoitus digitaalisen raidan julkaisusta?

Olen näitä pohtiessani törmännyt pariin hyvinkin mielenkiintoiseen blogiin täällä ja täällä. Erityisesti Setä Tamu oli lyhyen Spotify-pyörityksen perusteella positiivinen yllätys - näkyypä olevan saman kylän äijiä. Samaan hengenvetoon täytyy pohtia, elänkö tynnyrissä, vai miksi en ollut koskaan miehestä kuullutkaan.

Jahka tämä rämeikkö on kahlattu läpi, on pienimuotoinen pakko tehdä blogiin joku pieni "Tee-se-itse-miehen-musiikinjakeluopas". Kaikki informaatio kyllä löytyy netistä, mutta on palasina ympäri kyberavaruutta, ja eri instanssien nettineuvojat osaavat vastata vain oman vastuualueensa kysymyksiin.

Kyllä tämä tästä.