perjantai 19. elokuuta 2016

Annetaan heidän olla rauhassa pääsi radio Dein Raatihuoneeseen


Legendaariset Anssi Nykänen ja Harri Rantanen arvioivat biisiäni "Annetaan heidän olla rauhassa" radio Dein Raatihuone-ohjelmassa. Kyseinen Ariel Neulaniemen isännöimä ohjelma on uusinta viime keväältä. Neulaniemeltä tänään samaani tiedon mukaan uusinnat lähetetään dein taajuuksilla seuraavasti:
la 20.8. klo 11-12
ma 22.8. klo 9-10  ja  13-14

Virittäkääpä radionne Dein taajuuksille tai menkääpä kuuntelemaan Dein nettiradiota tästä.


Kyseiseen Raatihuoneen jaksoon liittyy allekirjoittaneella paljon tunteikkaita hetkiä. Alla tarinaa kesän ajalta.
Törmäsin Juhannuksena helluntaiherätyksen juhannuskonferenssissa vanhaan tuttavaani Jaakkoon, joka kertoi kuulleensa musiikkiani radio Deiltä. Jutustellessamme kävi ilmi, että legendaariset Anssi Nykänen(!!) ja Harri Rantanen(!!) olivat kommentoineet jotain biisiäni. Olivat kuulemma tykänneetkin(!!). Siinä vaiheessa puntit tutisivat ja harmistus oli suunnaton, sillä olin missannut vuosikymmenen insidenssin täysin ummikkona mistään mitään tietämättä.

Pienen googlettelun jälkeen kävi ilmi, että kyseessä oli huhtikuun lopulla lähetetty jakso. (Tässä kohtaa pitäisi olla linkki jakson esittelyyn, mutta näköjään radio Dein sivut ovat kokeneet muodonmuutoksen, jonka mukana jakson esittelysivu katosi....) Arvioitavana biisinä oli aiemmin mainittu Annetaan heidän olla rauhassa.

No niin. Olin siis missanut ohjelman. [huom. Olin myös tähän päivään asti siinä uskossa, että mahdolliset uusinnat olivat aikapäiviä sitten tulleet ja menneet.] Päätinpä sitten ryhtyä penkomaan radio Dein nettisivuilta ohjelma-arkistoja. Matkan varrella kävi ilmi, että Raatihuoneesta ei arkistoversioita löydy. Ilmeisesti tekijänoikeudelliset syyt estävät musiikkikappaleita sisältävien ohjelmien lisäämisen nettiarkistoon. Ja "levyraati" ilman biisejähän on suhteellisen ontto formaatti...   Hätäisenä miehenä lähetin useampaan radio Dein osoitteeseen ruinausmailia, joissa pyysin mahdollisuutta saada ohjelmasta edes sellaista versiota, josta kuulisin omaa biisiäni koskevat kommentit. Dein musiikkipäällikkö Antti Suonio osoitti suurta armollisuutta lähettäessään arkistoversion homepäiselle wannabeartistille. Ja näkipä vielä senkin vaivan, että editoi tallenteeseen vain päivän vieraiden esittelyn ja omaan biisiini liittyvän puheosuuden. Näin tultiin noudattaneeksi myös lakia :)

Arvon muusikoilta sainkin sitten ihan sydäntä sykähdyttävän hyvää palautetta ja biisi selviytyi kyseisen lähetyksen "voittajaksi". Molemmat ilmeisesti aidosti pitivät biisistä ja kyllähän Pietarsaaren poijat (Egon & Jonne) olivat jälleen kiitoksensa ansainneet niin soiton kuin miksauksenkin osalta. Ohjelman jännittävin huomio tuli Rantaselta, joka hämmentyi siitä, että Jeesus mainittiin biisissä vain kerran. Hän pohti sitä, olisiko Jeesuksen voinut mainita useamman kerran tai sitten ei lainkaan. [huom. Kyseessä ei siis suinkaan ollut Jeesus-sanan käytön dissaus, vaan pikemminkin biisin lyriikan toimivuuden pohtiminen.]

Jos saan metsästettyä kaikilta asianomaisilta luvan, niin voisin laittaa omaa biisiäni koskevat kommenttiosuudet tänne blogiin jakoon äänitiedostona. Ehkä. Joskus. Mahdollisesti.

Olen erityisen kiitollinen Antti Suoniolle, joka otti musiikkiani radio Deille soittoon. Lisäksi olen kiitollinen Ariel Neulaniemelle, joka suostui esittelemään musiikkiani kyseisessä Raatihuone-ohjelmassa. Erityisesti kaikkia uusia gospelmuusikoita kehotan lähettämään musiikkiaan Suonion kuunneltavaksi. Yhteystiedot löytyvät esimerkiksi täältä. Itsekin tein näin ja sain sekä soittoaikaa radiossa, että asiantuntevaa palautetta musiikistani. Kiitos myös palautetta antaneille Anssi Nykäselle ja Harri Rantaselle.




tiistai 2. elokuuta 2016

No nyt on biisit nettikaupoissa

Tai tarkkaan ottaen tulivat jo perjantaina jakoon. Minulle tärkeimpänä tietysti Spotify. Samaan hengenvetoon todettakoon, että pikkuisen huolettaa ilmaisen Spotifyn mahdollinen loppuminen. Luulen sen vaikuttavan seuraavasti:
--> käyttäjämäärä vähenee
--> käyttäjien vähentyessä myös indieartistien saamat osumat vähenevät
--> Spotifyn merkitys uusien kykyjen julkaisukanavana pienenee.
--> Myyn soittokamani pois ja tehtailen lisää kersoja. ... okei tää vipa meni vähän ohi...


Tämä on vain yhden miehen hypoteesi. Ja kuulemma Spotify rimpuilee kovasti levy-yhtiöiden vaatimuksia vastaan.

Yritin eilen lisätä "Spotify play buttonin" tähän blogiin. Joko Blogger ei tue play buttonia tai sitten en vain osaa. Jos saan sen joskus toimimaan, niin lisään. Toistaiseksi voitte mennä Spotifyyn ja kirjoittaa hakukenttään: "Onni Pyhälahti" :)

Lopuksi pieni pyyntö:
Jos musiikkiani tulee vastaan eri jakelijoilla (iTunes, Tidal, Deezer, Spotify, Google Play & Youtube), niin käykää ihmeessä tykkäämässä, peukuttamassa, antamassa tähtiä, arvostelemassa, lisäämässä playlisteille jne. Kiva sekin jos joku jaksaa jakaa linkin esim. Facebookissa. Tässä ollaan kuitenkin sen verran pienellä momentuumilla liikenteessä, että kaikenlainen "street team"-avustus otetaan ilolla ja kiitoksella vastaan. Myös tänne blogiin saa käydä raapustamassa terveisiä.