"Reissu
on tehty ja kaupunki nähty!" Näin voitiin todeta lauantai-iltana 6.5.
saapuessani kotipihaan.
Mutta mitä tapahtui tätä ennen?
Tien
päälle lähdettiin kukonlaulun aikaan. Olin luvannut hakea Henrin kello 5:45. Aamu
lähti käyntiin perinteisissä merkeissä, eli myöhästyin päivän ensimmäisestä
deadlinesta muutamalla minuutilla. Onneksi vanhemmiltani lainassa ollut Toyota
Verso on suuren sisätilavuutensa lisäksi myös kovin herkkä tottelemaan oikean
jalan komentoja.
Ensimmäiset
100 km sujahtivat hyvässä seurassa ja ajokeli oli kuin morsian. Saavuimme
Jalasjärven ABC:lle lähes käsi kädessä toisen autokuntamme kanssa, joka tuli Seinäjoen suunnalta. ABC:llä kamat
ja äijät siirrettiin Versoon ja matka jatkui kohti
kisapaikkaa.
![]() |
| Aamukaffin jälkeen on hymy herkässä: Jonne, Onni, Henri ja Timo. |
Väen
lisääntyessä pidot paranivat. Nyt matkasimme kohti Tampereen Monitoimitalo 13:a
neljän hengen voimin. Kuten arvata saattaa, juttu lensi
kuin keihäs kultaisella 90-luvulla. Pian olikin aika ahtautua Monitoimitalo
13:n ahtaasta portista kilpa-areenan takapihalle. Olimme ensimmäiset paikalle
saapuneet kisaajat, joten meillä oli hyvin aikaa tutustua tilaan ja rakennella
omat kioskimme - kuka lavalle, kuka lavan sivulle.
Pikku
hiljaa paikalle alkoi valua muita kisailijoita. Pienet ovat piirit: Timo tunsi
ennestään tuomaristoa (liekö soittanutkin jonkun kanssa?), Jonne oli kisannut sm-gospelissa tai muuten vaan soittanut yhdessä parinkin eri bändin muusikoiden kanssa (joista taas Henri oli opettanut yhtä). Itse kehittelin bändiäni jossain vaiheessa juurikin toisen edellä mainitun bändin basistin ja kiipparistin
kanssa... Nää bändikytkökset on kuin ylipäivätystä saippuasarjasta :-) Oli myös mukavaa tutustua uusiin tyyppeihin. Erityisesti illan
voittajabändi NNS:n jäsenet tuntuivat olevan mukavia tyyppejä.
Esiinnyin
kolmantena. Erityisen ongelmalliseksi muodostui vaihtoaikataulu.
Kisaorganisaation ajatuksena oli, että edellisen bändin jäseniä haastateltiin
samalla kun uusi bändi marssii sisään. Valtavan laitemääräni takia nämä nopeat
vaihdot muodostuivat allekirjoittaneelle melko katastrofaalisiksi.
Jälkiviisaana voisi todeta, että olisin voinut ehkä kuitenkin
"kouluttaa" muut muusikot kytkemään ja purkamaan laitteeni.
Jälkiviisaus on parasta viisautta...
Alkusähläyksen
jälkeen homma polkaistiin käyntiin. Ensimmäisissä värssyissä ääni toimi kuin
rikkinäinen saapas. Loppua kohti ainakin oma tuntuma laulusta parani
huomattavasti. Vanha kämppikseni Petri oli ystävällinen ja otti videolle
molemmat biisit. Kiva, että pääsin itsekin katsomaan miltä esitys näytti ja
kuulosti. Niin... kantaesitykseltä!
![]() |
| Annetaan heidän olla rauhassa (Kuva: Kari Vieri) |
Soittojen
jälkeen oli aika vetäytyä siivoamaan piuhaviidakkoa. Kamojen siivoamisessa
menikin koko loppuaika ja käytännössä kaksi viimeistä bändiä jäivät tyystin
kuulematta. Melko harmillista, sillä kaikki bändit vaikuttivat hyviltä ja
mielenkiintoisilta.
Ja
sitten tuli aika julistaa voittaja. Esiintymisen Ristirockissa sekä
kiertopalkinnon pokkasi NNS!!! Bändi tekee mielenkiintoista musiikkia
yhdistellen räppiä, aitoja soittimia, harmonioita, draaman elementtejä sekä
nuorta energiaa. Upea bändi ja mukaansatempaava lavashow! Onnea äijät!
Tappion
jälkeen koko bändimme vaikutti suorastaan helpottuneelta: Nyt vanhat kehäraakit
pääsisivät vihdoinkin syömään ja kotiin nukkumaan. (Kyllä: tämä vaikutti koko
bändin kollektiiviselta mielialalta. Kyllä: bändimme keski-ikä oli varmasti eri
vuosikymmenellä kuin muiden bändien keski-ikä.) Luonnollisesti artistia itseään
(eli minua :-) tappio harmitti, mutta sainpahan hyvää kokemusta ja hienon
elämyksen. Ja rehellisyyden nimissä täytyy todeta, ettei näillä sooloartistikilometreillä voittoa olisi ansaittukaan: liian paljon rosoa esiintymisessä ja liian vähän interaktiivisuutta yleisön kanssa. Musiikkityylinä kitaravetoinen rock taitaa muutenkin auttamatta olla (ainakin
toistaiseksi) aikansa elänyt. Toki aina löytyy kitaradiggareita ja vanhat
suosikkibändit jatkavat porskuttamistaan, mutta uusien kasvojen esiintuleminen
vanhoilla eväillä taitaa olla vähän kuolleen miehen hommaa. Täytyypä siis
lisätä niitä koneita musiikkiin. Loopperin käytöstä tuomaritkin tykkäsivät.
![]() |
| Helpottuneet muusikot pakatun auton vieressä. |
Roudauksen
jälkeen mentiin syömään Satakunnankadun Pancho Villaan. Tämä oli aikoinaan SE
Pancho Villa, joka oli lähimpänä minun ja vaimoni ensimmäistä yhteistä kotia.
Hampurilaisaterian yhteydessä pidetyn kriisi- ja lohtupalaverin jälkeen ajoimme
maan alle P-Hämppiin. Allekirjottanut haki kotiinviemisiä ja bändiläiset
metsästivät kahvikuppia.
Paluumatka
sujui jokseenkin käänteisessä järjestyksessä aamun reissuun verrattuna.
Meikäläinen oli tosin hieman apeampi ja väsyneempi, mutta matka taittui kivasti
huolettomien veikkojen jutuniskentää kuunnellessa.
Kiitokset
upealle bändille, kiitokset kanssakilpailijoille, kiitokset
kisaorganisaatiolle, kiitokset tuomareille, kiitos paikalle vaivautuneille kavereille ja kiitos Jeesukselle!
Until
next time!






