Kuluneen/menneen kesän aikana pääsin vihdoin studioon työstämään uutta biisiä. Treeniksellä ja kotona biisiä olikin työstetty jo ihan liian kauan.
2.7.2018 Laulutunnille
Aloitin urakkani käymällä laulutunnilla. Halusin kysyä opettajan kommentteja biisin sävellajista ja saada lisää työkaluja studiotyöskentelyyn.
![]() |
| Opettajaa odotellessa |
Laulutunnin ja jälkikäteen lähettämieni demojen kommentoinnin perusteella suunta oli selvä. Ylöspäin mennään! Sävellajin nosto aiheutti sen, että sain askarrella jonkin verran Logic-demojen kimpussa saadakseni taustademot kuntoon ennen studioon menoa.
VIIKKO 29: Egonin hittitehtaalla
Maanantai 16.7. omistettiin rummuille ja viimeisille esituotannollisille seikoille. Muokkasimme yhdessä biisin rakennetta, jonka jälkeen teimme viimeiset muutokset studiossa käytettävään taustanauhaan. Lopulta pääsimme toteuttamaan päivän pääagendaa, eli rumpunauhoituksia. Pitkien ja hartaiden alkuvalmisteluiden jälkeen tämä sujuikin melko sutjakkaasti ja kohta päästiinkin jo suunnittelemaan seuraavien päivien ohjelmaa.
![]() |
| Jonne työpaikallaan |
Keskiviikkona 18.7. nauhoitettiin kitaroita. Tämä oli suhteellisen helppo homma, sillä kitarasovitukset olivat muotoutuneet melko valmiiksi jo demovaiheessa. Egonin pienellä myötävaikutuksella innostuin soittamaan viimeiseen kertsiin kitarasoolon. Lupasin tosin itselleni, että seuraavalle julkaisulle ei tulisi yhtään kitarasooloa.
![]() |
| Tärähtäneitä työkaluja |
Kitaraosuuksien jälkeen pakkasin itseni autoon ja ajoin Egonin hittitehtaalta 299 kilometriä appivanhempieni kesämökille, jossa minua odottivat perheemme naiset.
Perjantaina 20.7. haastoin itseni taas auton rattiin ja ajoin kesäriennoilta Egonin luo. Viikon kolmas studiopäivä oli pyhitetty lauluosuuksille. Työ oli melko suoraviivaista stemmojen työstämiseen asti. Yritin jo edellisen julkaisun sessioden aikana sovittaa tuottajan manttelia Egonin hartioille. Nyt hän otti tilanteen haltuun virtaviivaistamalla demolle laulamiani stemmoja ja selvisimme stemmoistakin suhteellisen pienillä kolhuilla.
![]() |
| Onni urakoi |
![]() |
| Egon stemmailee |
Studioviikon jälkeen homma eteni siten, että sähköpostiviestejä, synaraitoja ja miksausehdotuksia läheteltiin ees ja taas pilvin pimein. (Onni lähetteli synaraitoja, Egon miksausehdotuksia.)
Viimein (2.9.) päästiin siihen vaiheeseen, ettei kukaan studiossa häärineestä kolmikosta keksinyt suurempia muutosehdotuksia miksaukseen. Tämän jälkeen miksaus lähti masterointiin Jaakko Viitalähteelle.
Singlen kansitaiteesta vastasi Mika Tervaskangas (www.therwizdesign.fi/), joka käsitteli ottamani valokuvan kanneksi.
Studiotunnelmia videolinkin takana.





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti